اخلاق حرفه ای چیست؟

منظور ما از اخلاق در محل کار چیست؟

یکی از مهم ترین مسئولیت هایی که ما بر عهده رهبران سازمان ها می گذاریم، رعایت بالاترین استانداردهای رفتار اخلاقی است. به طور خلاصه، این به انجام کار درست مربوط می شود، حتی زمانی که کار اشتباه ممکن است جذابیتی داشته باشد. اخلاق در محل کار اغلب با فرآیندهای تصمیم گیری مرتبط است. اکثر رهبران با این فرصت روبرو هستند که بین روش‌های عمل جایگزین در موقعیت‌های کاری خود و سایر جنبه‌های زندگی خود یکی را انتخاب کنند.

اخلاق در محل کار به انتخاب گزینه ای اشاره دارد که به عنوان انتخاب "درست" اخلاقی یا قانونی تعیین شده است، حتی اگر گزینه(های) دیگر بسیار جذاب باشند و حتی اگر بتوانید از انتخاب کمتر اخلاقی "دور شوید".

چرا رعایت اخلاق در محل کار مهم است?

رهبران اغلب در تصمیماتی قرار می گیرند که در آن باید از بین گزینه هایی انتخاب کنند که در درجه رفتار اخلاقی آنها متفاوت است. یکی از دلایلی که چرا این موضوع برای رهبران رایج است این است که اغلب اولویت های رقابتی برای مشاغل وجود دارد. 

سازمان‌ها برای ایجاد سود برای سهامداران خود وجود دارند، که ممکن است رهبران را تشویق کند تا برای کاهش هزینه‌ها یا افزایش درآمد به روش‌هایی عمل کنند که اخلاقی‌تر نیست. از سوی دیگر، سازمان ها متشکل از انسان هایی هستند که شخصاً در شرکت سرمایه گذاری می کنند و اغلب در جوامعی که در آن کار می کنند زندگی می کنند.

اگر افراد از تصمیم‌هایی که سودآوری شرکت را به حداکثر می‌رساند آسیب ببینند، تصمیمی اخلاقی نیست. تنها یک ذینفع نیازهای خود را برآورده می کند و این به قیمت هزینه سایر ذینفعان است.

بر اساس یک نظریه، رهبران ممکن است تصمیمات اخلاقی بدی بگیرند و این تصمیمات را منطقی کنند: برای مثال، یک رهبر ممکن است به خود بگوید که واقعاً غیرقانونی یا غیراخلاقی نیست، یا شاید هرگز معلوم نشود یا رفتار بدشان پاداشی دریافت کند.

رهبران سازمانی می توانند تصمیماتی بگیرند که درآن اخلاق حرفه ای رعایت نشده باشد و بتوانند آن را توجیه کنند برای مثال ممکن است باخود بگویند که این تصمیمی که گرفته ام از نظر قانونی یا عاطفی اشکالی ندارد یا فکر کنند که عدم رعایت اخلاق حرفه ای هیچگاه بر دیگران آشکار نمی شود یا از سوی سهامداران به او پاداش داده می شود.

چگونه از اخلاقی بودن تصمیماتم مطمئن شویم؟

شما بگویید.